A Magyar Földgáztároló Zrt. az Akvamarin projekt keretében 2,5 megawatt összteljesítményű elektrolizáló rendszert és a hozzá tartozó hidrogéngáz-előkészítő technológiát létesít a kardoskúti földalatti gáztárolón, jelentették be egy éve. A vállalat a hidrogén technológiával kapcsolatos tapasztalatok gyűjtése érdekében az országban elsőként rendszeresít a flottájában egy zéró hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirait.

A hidrogént a jövő abszolút zöld, zéró emissziós energiahordozójának tartják, amelynek fontos szerepe a jövőben a közlekedés karbonsemlegessé tételében. Ezen kívül legalább ilyen kiemelt jelentősége lesz a zöld épületenergetikában.

A hidrogénben rejlő kiemelt potenciál többek között az jelenti, hogy lehetőséget teremt a fosszilis energiaforrások helyett Európa-szerte előtérbe kerülő megújuló energiaforrások által előállított folyamatosan növekvő mennyiségű villamos energia tárolására. Ezt ugyanis elektrolízises vízbontásra használva hidrogén állítható elő, amelynek tárolása és szállítása jóval egyszerűbb és olcsóbb, mint a villamos energia tárolása.

Éppen ezért stratégiai jelentőségű a Magyar Földgáztároló Zrt., Innovációs és Technológiai Minisztérium által is támogatott több mint 2,9 milliárd forintos forrásigénnyel megvalósuló kutatási és fejlesztési projektje.

A Békés megyei Kardoskút közelében lévő gáztárolónál vizet bontanak majd elektrolízissel összetevőire, azaz hidrogénre és oxigénre. A folyamathoz a hazai villamoshálózatban keletkező többletenergiát használják majd, amikor a magyar erőművek több áramot termelnek, mint amennyit az ország éppen felhasznál.

Az így előállított hidrogént a tervek szerint földgázzal keverve a Magyar Földgáztároló Zrt. a saját fűtőberendezéseiben használja majd fel, ám a jövőben a földgáz szállító- és elosztó rendszeren keresztül a végfogyasztókhoz is eljuttatható lesz.

A hidrogén a közép-kelet-európai zöld gazdaságban volt a témája a  Budapest Hydrogen Summit-nek is.  Az esemény kiváló alkalmat szolgáltatott arra is, hogy Kriston Ákos, a Magyar Földgáztároló Zrt. elnök-vezérigazgatója átvegye László Richárdtól, a Toyota magyarországi országigazgatójától és Szabó Gyulától, a Mercarius Flottakezelő Kft. kereskedelmi igazgatójától a hazánkban elsőként ügyfélnek leszállított hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirai kulcsait.

„Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy Magyarország első zöld hidrogén előállító létesítményeként hazánkban elsőként kezdjük meg a hidrogén gyakorlati felhasználásával kapcsolatos mélységi gyakorlati ismeretek, tapasztalatok megszerzését. Ebben fontos szerepe lesz a flottánkban most szolgálatba álló Toyota Mirai-nak”– fogalmazott Kriston Ákos, a Magyar Földgáztároló Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A Magyar Földgáztaroló Zrt. Toyota Mirai-ja a világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás elektromos autójának a második generációja, amely egyetlen 2-3 perces tankolással akár 650 kilométer megtételére is képes.

A hazai zéró emissziós hidrogén alapú társadalom fontos mérföldköve volt, amikor tavaly a Linde megnyitotta hazánk első, egyenlőre még nem közforgalmú hidrogén töltőállomását. Azóta ugyan számos partneri megkeresés érkezett az autóval kapcsolatban, a közforgalmú töltőállomások megnyitásáig azonban csak szakmai partnerek számára szerettük volna rendelkezésre bocsátani az autót. Ezért nagyon fontos számunkra, hogy a Magyar Földgáztároló Zrt. az autó szolgálatba állítása mellett döntött” – avatott be László Richárd, a Toyota magyarországi országigazgatója,

László Richárd hozzátette: a korábbi hazai tapasztalatok híján fontos szerep hárult a Mercarius Flottakezelő Kft.-re is, aki elsőként kínált lízingkonstrukciót hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóra Magyarországon.

NÉZZE MEG KÉSZLETEN LÉVŐ SZALONAUTÓINKAT >>>

Shares
Share This