A mértékadó JATO elemzéséből kiderült, hogy az idei év első negyedévében látványosan megugrottak az európai hibrid eladások, a tisztán elektromos modellek iránti kereslet viszont visszaesett. Ennek fényében több szakértő is rámutatott arra, hogy a piac a Toyota stratégiáját látszik visszaigazolni.
Az európai újautó-piac nehézségekkel küzdött az év első három hónapjában, a tartósan magas infláció és kamatlábak a kereslet lassulásához vezettek. Ez derül ki a JATO Dynamics 28 európai piacra vonatkozó legfrissebb adataiból, amelyek 23 országban mutattak ki csökkenést a regisztrációkban az előző év azonos időszakához képest.
Növekedés pedig mindössze 16 piacon volt 2024 első negyedévében.
Márciusban a regisztrációk száma 1.377.541 darab volt, ami 2,7 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos hónapjához képest. Ugyanakkor 2024 első negyedévében a regisztrációk 4,8 százalékkal nőttek 2023 első negyedévéhez képest. Az év első három hónapjában összesen 3.380.048 új autót értékesítettek.
A hibridek ösztönzik a keresletet
Az akkumulátoros elektromos (BEV) járművekbe vetett fogyasztói bizalom csökkenése a hibrid autók iránti kereslet megugrását váltotta ki. Idén január és március között 382.700 hibridet regisztráltak Európában, ez a kategória legmagasabb negyedéves regisztrációs száma 2021 óta.
A hibrid járművek volumene 18%-kal nőtt 2023 azonos negyedévéhez képest.
Az akkumulátoros elektromos és úgy általában az új autók piacán 3,8%-os illetve 4,8%-os éves növekedést mértek. Amint arra a JATO elemzése rámutat, a hibridek térnyerése és növekedésük üteme még látványosabb, ha 2022 azonos időszakához viszonyítjuk (+50%). Ugyanezen időszakban az akkumulátoros elektromos eladások 39%-kal, a teljes piac pedig 23%-kal nőtt.
„A fogyasztók ismerik a hibrid járműveket, hiszen már több mint két évtizede vannak a piacon. Sok járművezető számára ma már ezek jelentik a legjobb megoldást: olcsóbbak, mint a tisztán elektromos autók, és nem függenek a nyilvános töltőinfrastruktúrától, amely sok piacon egyszerűen nem létezik” , mutatott rá Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője.
A kínai gyártók veszítettek lendületükből
A kínai gyártók márciusban veszítettek piaci részesedésükből, ez pedig fontos tendencia, tekintve, hogy az elmúlt években egyre nagyobb befolyással rendelkeznek Európában. A múlt hónapban a kínai autómárkák által gyártott autók értékesítése 33.000 darabot tett ki, ami mindössze 0,7%-os növekedést jelent 2023 márciusához képest.
Eközben a japán Toyota 39%-al növelte akkumulátoros elektromos eladásait Európában az első negyedévben.
A piaci folyamatok nagy nyertese ismét a Toyota és a Lexus
Az elektrifikációs forradalmat több mint negyed évszázaddal ezelőtt az első Prius bemutatásával útjára indító, azóta világszerte több, mint 27 millió részben vagy teljesen elektromos autót értékesítő Toyota eleinte többek által kritizált multitechnológiás stratégiája a jelek szerint visszhangra talál a vásárlók körében.
Az idei év első negyedévében Európában 72%-ban elektrifikált autókat értékeső autómárka eladásai pedig évről-évre szárnyalnak. Ennek megfelelően a kontinensünkön az eladásait a piaci bővülés üteménél gyorsabban, 8%-al növelő Toyota megerősítette pozícióját Európa második legkelendőbb autómárkájaként.
Eközben világszinten toronymagasan őrzi abszolút elsőségét.
Ezzel párhuzamosan a japán autógyártó prémium márkája, az európai piacain 93%-ban, az EU-n belül pedig közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő Lexus 48%-al növelte eladásait a régióban.