A Toyota Csehországban gyártja majd első olyan akkumulátoros elektromos modelljét, amely európai Toyota gyárban készül. A Toyota Motor Manufacturing Czech gyárat új akkumulátor-összeszerelő üzem építésével bővítik, amely így az öntöltő hibrid elektromos Aygo X és Yaris modellek mellett egy harmadik, akkumulátoros elektromos modellt is gyárt majd.
A Cseh Köztársaság kormányhivatalában tartott ünnepségen Petr Fiala cseh miniszterelnök, Lukáš Vlček ipari és kereskedelmi miniszter, valamint Yoshihiro Nakata, a Toyota Motor Europe (TME) elnöke bejelentették, hogy a Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) gyárban egy új akkumulátoros elektromos jármű (BEV) gyártása kezdődik.
Az új modell az első európai Toyota gyárban készülő akkumulátoros elektromos Toyota lesz (az ugyancsak Európában gyártott Proace City Electric, Proace City Verso Electric, Proace Electric, Proace Verso Electric és Proace Max Electric modellek partner autógyártói üzemekben készülnek), ami jelentős mérföldkő mind a vállalat, mind a Cseh Köztársaság számára.
A TMMCZ kolini gyárát 152.000 négyzetméterről 173.000 négyzetméterre bővítik, hogy helyet biztosítsanak az új jármű és akkumulátorának gyártásához, valamint új fényező- és hegesztőműhelyekhez.
Az új BEV gyártási tevékenységének kiépítését a Toyota mintegy 680 millió eurós új beruházással finanszírozza, amely magában foglalja a cseh kormány legfeljebb 64 millió eurós beruházását egy akkumulátor-összeszerelő üzem létrehozására. A Toyota számára ez a döntés jelzi többirányú stratégiájának további kiterjesztését, amelynek célja, hogy 2040-re elérje a karbonsemleges működést Európában.
„Az új modell csehországi gyártása egyben annak elismerése is, hogy a Magyarországot, Szlovákiát, Csehországot és Lengyelországot tömörítő Toyota Central Europe üzleti régió az elmúlt két évben a Toyota és Lexus márkák elsőszámú európai piaca lett: 2024-ben 153 ezer új Toyota (az összesített európai Toyota eladások 13,5%-a, kimagasló, 13,7%-os regionális piaci részesedéssel) és 19,6 ezer új Lexus (az összesített európai Lexus értékesítések 22,2%-a, elképesztő, 10,1%-os regionális prémium piaci részesedéssel) talált gazdára az említett négy országban. A helyi gyártás további lendületet adhat a Toyota eddig is ígéretesen bővülő akkumulátoros elektromos értékesítéseinek a közép-európai régióban, így márkánk továbbra is az autópiaci zöldülés egyik motorja lehet.” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota Central Europe – Hungary PR vezetője.
A Toyota jelenleg az Aygo X és a Yaris Hybrid modelleket gyártja a TMMCZ-ben, évi mintegy 220.000 járműves kapacitással. A BEV gyártás bevezetése növeli a gyár többféle gyártási folyamatra alkalmas kapacitásának potenciálját, és közvetlen munkahelyek számának növekedéséhez vezet.
A TMMCZ gazdag történelemmel rendelkezik Csehországban, gyártási jelenléte több mint két évtizedre nyúlik vissza, és ez idő alatt több mint 4,5 millió járművet gyártott.