A koronavírus járvány miatt nemcsak sokkot, hanem időt is kapott a piac

A mértékadó JATO szerint tavaly az Európában értékesített új autók átlagos szén-dioxid kibocsátása 2014 óta a legmagasabb értéket érte el. A vezető autógyártók közül az egyedüli kivétel a Lexust is jegyző Toyota.

Az európai autópiac 2019-es rekordértékű növekedésével egyidejűleg a CO2-kibocsátás is tovább növekedett. Annak ellenére, hogy az új előírások a csökkentést tűzték ki célul, a kibocsátás tavaly 2014 óta nem látott rekordszintet ért el.

A JATO Dynamics adatai szerint a 23 európai ország átlaga 121,8 g/km volt. Ez már harmadik éve tartó folyamatos növekedést jelent.

„Ahogy várható volt, a csökkenő dízel, és a növekvő SUV forgalomba helyezések továbbra is hatást gyakorolnak a károsanyag-kibocsátásra. Középtávon nem is jósolunk változást, ám ezek az értékek még erőteljesebben figyelmeztetik az autóipart arra, hogy gyorsabban fejlesszen elektromos járműveket” – mutatott rá Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője.

A dízelektől elforduló ügyfelek túlnyomó része azonban még 2019-ben is kénytelen volt benzines autót vásárolni, így a villamosított autók térnyerése nem tudta kompenzálni a tisztán benzin hajtású autók megnövekedett száma által jelentett emisszió növekedést.

Az öt legnagyobb európai piacból négyben 2019-ben magasabb volt az eladott új autó emissziós átlaga, mint 2018-ban: az átlagos károsanyag-kibocsátás Németországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban és Spanyolországban is növekedett.

Új autók átlagos CO2 kibocsátásának alakulása

Hiába volt elérhető elviekben 20 autógyártó 90 modellje az európai piacon, egyedül a több, mint 50%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota, és prémium márkája, a közel 100%-ban hibrideket eladó Lexus, valamint az Európában marginális szereplőnek számító Tesla voltak azok, akik valóban környezetbarát autókat értékesítettek. Egyedül Franciaországban javultak az eredmények.

Svédországban és Hollandiában ugyanakkor nagy előrelépések történtek károsanyag-kibocsátás terén. Hollandia 5,9 g/km-rel csökkentette átlagát, így az Európai Unióban a legjobb értéket érte el.

Csekély átlagos CO2-kibocsátásával Toyota továbbra is tartja vezető helyét az európai Top 20 listán a legalacsonyabb kibocsátású márkák között. A jó helyezés mellett a japán gyártó 2018 óta a legnagyobb emisszió-csökkenéssel is büszkélkedhet, melynek mértéke átlagosan 2,3 g/km.

A Toyota a csoportos értékelésben is vezető helyen áll, csak a Tesla előzi meg. A Lexus márkával közösen a Toyota átlaga 2019-ben 99,0 g/km CO2 volt, ami 14,3 g/km-rel kevesebb, mint a sorrendben következő autógyártó által elért emissziós érték.

Mindez annak köszönhető, hogy a Toyota és a Lexus kínálja a piac legszélesebb, 20 modellből álló öntöltő hibrid elektromos portfólióját, és tavaly már gyakorlatilag minden második Toyota és szinte minden Lexus ezzel a hajtással talált gazdára Európában. A Toyota két sláger SUV-ja, a C-HR és a RAV4 közel 90%-ban, a Lexus UX, NX és RX prémium SUV-ok közel 100%-ban öntöltő hibrid elektromos hajtással találtak gazdára a tavalyi évben.

Magyarországon ennél is dinamikusabb volt a növekedés: 6,9%-ról 15,6%-ra nőtt a villamosított autók aránya. Mindez természetesen hozzájárult az európai piac zöldülését továbbra is vezető Toyota és Lexus piaci pozíciójának erősödéséhez. A Toyota így a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon is toronymagas előnnyel, 11,8%-os piaci részesedéssel és 44,3%-os növekedéssel zárta az első negyedévet, de hasonlóan remekelt a Lexus is, amely 34,3%-al növelte értékesítéseit hazánkban január és március között.

Az már most egyértelműen látszik, hogy a koronavírusjárvány komoly csapást jelet az európai autópiacra: a hatékony védekezés érdekében ideiglenesen szinte valamennyi autógyártó felfüggesztette gyártási tevékenységét a kontinensen. De keresletcsökkenés, illetve a vásárlások elhalasztása is várható, amennyiben a vészhelyzet elhúzódik és munkahelyek kerülnek veszélybe.

Amennyiben így alakul, az egyértelműen komoly veszteségeket jelent az autógyártók számára. Más szempontból viszont időt ad nekik kínálatuk átstrukturálására, és a gyártás átszervezésére, hogy amikor a piac – remélhetőleg rövidtávon – magához tér, már valamennyi autógyártó értékesítéseinek érdemi részét képezhessék a részben vagy teljesen elektromos autók.

Köszönjük, ha figyel ránk! 

Ha az autózással kapcsolatban bármilyen problémája, kérdése merülne fel, online felületeinken is az Ön rendelkezésére állunk! 

Készséggel fogadjuk hívását munkaidőben a kaposvári Koto Autóházban:

7400 Kaposvár, Dombóvári út 9.

(+36) 82 529 530

Írjon nekünk e-mailt, amiben visszahívást is kérhet!

Kaposvári e-mail címünk: [email protected]

Készséggel fogadjuk hívását munkaidőben a nagykanizsai Koto Autóházban:

8800 Nagykanizsa, Postakert utca 44.

(+36) 93 537 330

Írjon nekünk e-mailt, amiben visszahívást is kérhet!

Nagykanizsai e-mail címünk: [email protected]

Végül néhány jó tanács a következő videóban, hogyan fertőtlenítse autóját otthon! >>>

Shares
Share This