A Toyota neve mára a környezettudatosság szinonimája lett. A japán márka a gyártás, a logisztika, és működése minden területén folyamatosan törekszik a környezeti lábnyomának csökkentésére.
A Toyota célja, hogy 2050-re elérje a 100%-ban karbonsemleges működést. Ebben kiemelt szerepe van megújuló energiaforrások felhasználásának és az újrahasznosított anyagok használatának, az akkumulátorok begyűjtésétől a karosszéria fémelemeinek újrahasznosításáig.
Az alábbiakban ez utóbbi folyamatába enged betekintést a világ legnagyobb és legzöldebb autógyártója.
99 százalékban újrahasznosítva
Talán nem is gondolnánk, de egy átlagos autó nem kevesebb mint 30 ezer alkatrészből áll, és ezeket 99 százalékban újrahasznosítják.
„A Toyota a könnyen szétszerelhető konstrukcióban építi autóit. A járműveket úgy alkotják meg, hogy ne okozzon problémát, hogy életciklusuk végén szétszerelésre kerülnek. Ennek a filozófiának a tervekbe való beépítésével leegyszerűsíthetjük a szétszerelési munkákat és fokozhatjuk az újrahasznosítás hatékonyságát”, mondta Masahiro Egawa, a Toyota környezetvédelmi ügyekért és mérnöki menedzsmentért felelős részlegének vezető munkatársa.
Mindez a szerviz során is hasznos
Egy könnyen szétszedhető autót könnyebb a gyártás során összeszerelni, és a márkakereskedésekben is könnyebben javíthatók vagy cserélhetők az alkatrészek.
Ez sok ember munkáját megkönnyíti.
Az elektrifikált járművek számának növekedésével ez a részleg már előre azon gondolkodik, hogyan fogják szétszerelni őket.
A Toyota ugyanis már most több, mint 20, világszerte pedig több, mint 40 részben vagy teljesen elektromos modellt értékesít. Ezek száma pedig 2025-re, azaz szűk három éven belül 70 fölé nő, csak akkumulátoros elektromos autóból 30 új modell érkezik 2030-ig.
Az akkumulátoros elektromos autó új kihívást jelent
„Az akkumulátoros elektromos járművek nagy akkumulátorokat cipelnek, amelyek tömege meghaladja az 500 kilogrammot. Együttműködünk a gyártó részlegekkel, hogy átgondoljuk, hogyan távolíthatjuk el és szállíthatjuk könnyebben ezeket az akkumulátorokat”, árulta el Hideto Mitsuhashi, aki a környezetvédelmi ügyekért és mérnöki menedzsmentért felelős részlegben dolgozik.
Így zajlik az újrahasznosítási folyamat
Ha már az erőforrások könnyű visszanyerésére tervezték, hogyan hasznosítják újra a kiselejtezett járműveket?
Két szó a kulcs: járműkockák, és válogatás. Ez az alapja mindennek. A Toyota Metal a világ egyetlen olyan újrahasznosító vállalata, amelynek irányításában részt vesz egy autógyártó is.
Járműkockák
A bontókhoz érkező járművekből először leürítik a fáradt olajokat és egyéb folyadékokat. Ezután eltávolítják a lökhárítókat, ajtókat, motorokat és más használt alkatrészekként használható elemeket.
A maradékot présben lelapítják és elszállítják a Toyota Metalhoz. Ott minden autót egy 600 kilogramm körüli kockába préselnek.
Több ilyen blokkot emelnek be egy aprítógépbe, ahol aztán porrá zúzzák. Innen egy szállítószalag egy épületbe viszi őket, ahol az acélhulladékot szétválogatják a színesfémektől, például alumíniumtól és réztől.
Ez még kis mennyiségű aranyat és ezüstöt is magában foglal. Az így visszanyert acélt az acélgyártókhoz viszik, ahol ismét eljuthat a járművek karosszériájába – az autókból készült autókba.
A válogatás mindent erőforrássá tesz
A fémek visszanyerése után az „aprítógép-maradékként” ismert keverék marad vissza, amely olyan anyagokat tartalmaz, mint a gyanta, uretán és üveg. A gyakorlatlan szem számára az aprítógép maradványa nem más, mint szemét.
A Toyota Metalnál akár 400 tonna nyersanyagot nyernek ki naponta akár 1000 autóból. Napi négyszáz tonnát. Hatalmas különbség van aközött, hogy ez szemétté vagy hasznos erőforrássá válik.
A maradék 1 százalék rejtélye
Tehát, ha visszagyűjtött Toyoták elemeinek 99 százalékát újrahasznosítják, mi történik a maradék 1 százalékkal? A fennmaradó 1 százalékot, amely a fémek visszanyerése után maradó többféle gumiból áll, üzemanyagként használják fel.
[button link=”https://toyota-koto-hasznaltauto.hu/” color=”red” newwindow=”yes”] NÉZZE MEG KÉSZLETEN LÉVŐ SZALONAUTÓINKAT >>>[/button]