A 2025. január 1-jével életbe lépő új uniós emissziós szabályok várhatóan drasztikus változásokat hoznak az új autók piacán a kontinensen. Számos autógyártó kényszerülhet bizonyos modellek, modellváltozatok és meghajtások megszüntetésére, illetve a szabályozásban előirányzott büntetési tételek miatt azok egy részének vagy egészének beépítésére az új autók áraiba, ami markáns áremelkedéseket hozhat.
Ennek hatásai alól még olyan, a zöld autózás szinonimájának tekintett autómárkák sem tudnak teljesen mentesülni, mint az Európában több mint 75%-ban környezetbarát, elektrifikált autókat értékesítő Toyota, vagy a japán gyártó prémium márkája, a kontinensen 99%-ban részben vagy teljesen elektromos autókat eladó Lexus.
A megoldás az áremelkedés ’megúszására’ az ügyfelek részéről a tervezett újautó-vásárlások előre hozása lehet, hiszen így nem csupán a mostani áron juthatnak új autójukhoz, de az év végéig számos márka, így a Toyota és Lexus is komoly kedvezményt kínál azon készleten lévő modelljeire és modellváltozataira, amelyet 2025-től már magasabb áron kellene adnia.
Ezzel 2024. december 31-ig autójukat megvásárló ügyfelek kétszeresen is nyerhetnek: egyrészt alacsonyabb áron juthatnak új autójukhoz, másrészt növekszik annak későbbi maradványértéke a használtautó-piacon.
Miért vezetnek be CO2-kibocsátási korlátozásokat az EU-ban?
Az EU átfogó célja a gazdaság egészére vonatkozóan az üvegházhatású gázok nettó kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentése 2030-ig az 1990-es szinthez képest, 2050-re pedig a klímasemlegesség elérése. Kifejezetten az autóiparra vonatkozó célkitűzés, hogy az EU járműparkjának (személygépjárművek és kisteherautók) átlagos éves CO2-kibocsátási szintje 2021-hez képest a következő mértékben csökkenjen:
- 15 százalékkal 2025 és 2029 között,
- 55 százalékkal az új személygépkocsik és 50 százalékkal az új kisteherautók esetében 2030 és 2034 között,
- 100 százalékkal 2035. január 1-jétől.
Mi az a CAFE?
A CAFE, vagyis a Clean Air For Europe (Tiszta levegőt Európának) program egy 2008 óta működő uniós program, amelynek célja a közlekedés CO2-kibocsátásának csökkentése. A CAFE-előírások bevezetésének célja, hogy 2030-ig 23 százalékkal csökkentse a közúti közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását (2005-höz képest).
A CAFE-ban előirányzott emissziós határértékek:
- 2020-2024 (NEDC): Személygépjárművek: 95 g CO2/km, könnyű haszongépjárművek: 147 g CO2/km az NEDC szerint
- 2025-2029 (WLTP): Személygépjárművek: 93,6 g CO2/km, könnyű haszongépjárművek: 153,9 g CO2/km a WLTP szerint
- 2030-2034 (WLTP): Személygépjárművek: 49,5 g CO2/km, könnyű haszongépjárművek: 90,6 g CO2/km a WLTP szerint
- 2035-től a CO2-kibocsátás megszüntetése
Fontos! A CAFE nem azonos az EURO 7-tel
A CAFE még nem az új kibocsátási szabvány, így továbbra is lehet majd olyan autókat értékesíteni, amelyek túllépik a határértéket, ugyanakkor ezek után a gyártóknak büntetést kell majd fizetniük, amelyet várhatóan részben vagy egészben kénytelenek lesznek megjeleníteni az új autók árában. A jelenlegi rendelet 2025 és 2029 között új határértékeket határoz meg. A 2019/631/EK rendelet CO2-kibocsátási előírásokat állapít meg az új személygépjárművekre és könnyű haszongépjárművekre vonatkozóan, és hatályon kívül helyezi a 443/2009/EK és az 510/2011/EU rendeletet. Az új Euro 7-es szabvány 2030-ban lép hatályba.
Mit jelent ez a gyártók számára?
A határértékek túllépése esetén az autógyártóknak súlyos pénzügyi szankciókkal kell szembenézniük, 95 euró minden egyes g/km CO2-kibocsátás után, amennyivel az újonnan forgalomba helyezett autó gyári értéke meghaladja a határértéket.
Az azonban minden gyártó számára egyértelmű, hogy 2025-től:
- Korlátozniuk kell a nagy károsanyag-kibocsátású, belső égésű motorral szerelt autók értékesítését
- Egyes modellek vagy motorváltozatok kínálatát be kell szüntetniük
- Bizonyos modellek vagy motorváltozatok elérhetőségét korlátozniuk kell
- A termékeket az alacsonyabb CO2- és NOx-kibocsátási normákhoz kell igazítaniuk
- Növelniük kell az alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású járművek értékesítését
- Új technológiákat kell kifejleszteniük és alkalmazniuk a CO2-kibocsátás és a szennyező anyagok csökkentésére (pl. szűrők, katalizátorok), amelyek növelik a gyártási költségeket és az autók árát.
- Fel kell gyorsítaniuk a klímasemleges hajtásláncok, például az új generációs akkumulátorok, a hidrogénnel üzemanyagcellás elektromos járművek, a hidrogén belsőégésű járművek és a szintetikus üzemanyagokkal működő járművek fejlesztését.
A Toyota és a Lexus évek óta tudatosan készül erre az időszakra, a piacot megelőzve
A világ legzöldebb autógyártójaként és az elektromos forradalom elindítójaként, valamint a részben vagy teljesen elektromos és egyéb alternatív technológiák vezető fejlesztőjeként a Toyota és a Lexus tulajdonképpen a törvényi szabályozásokat megelőzve, közel három évtizede dolgozik ezen, a piaci és infrastrukturális igényekhez igazodó multitechnológiás stratégiájának célja pedig a lehető legnagyobb azonnali emissziócsökkentés.
A japán autógyártó mára közel 30 millió részben vagy teljesen elektromos autót értékesített világszerte, ami több, mint az összes többi autógyártó elektrifikált értékesítése összesítve. A CAFE szabályozás eredményeképp autógyártók sora lesz kénytelen követni a már eddig is az autóipari zöldülés motorjaként szolgáló Toyotát, és a piaci igényekhez és az infrastruktúra elérhetőségéhez igazodóan növelni az alacsony és zéró kibocsátású járművek értékesítését. Ebben az évtized végéig kiemelt szerepet kapnak majd az alábbi meghajtási láncok.
Mire számíthatnak a következő években az újautó vásárlók?
A kisautók ára várhatóan jelentősen emelkedni fog, és számos gyártó sok kisméretű modellje eltűnhet a piacról, hiszen a kibocsátási bírságok kompenzálására szolgáló 2000, 3000, 4000 vagy 5000 eurós (négyszázezertől akár kétmillió forintot is meghaladó) áremelések elfogadhatóbbak lesznek a nagy SUV-k vásárlói számára, mint az A- vagy B-szegmensbe tartozó modellek vevőinek. Ezek a folyamatok magukkal hozzák majd a használt autók árainak emelkedését is, különös tekintettel a kis és kompakt autókra.
Az újautó eladásokban látványos növekedésre lehet számítani a plug-in hibrid elektromos autók esetén, hiszen az akkumulátoros elektromos autók mellett a gyártók ezekre helyezik majd a legnagyobb hangsúlyt, miután ezek eladásainak növelése révén is eredményesen csökkenthetik flottaszintű kibocsátásukat.
Azok, akik még az év végéig megveszik új autójukat, a legtöbb autógyártó (így a Toyota és a Lexus esetében is) esetében kedvezményes ajánlatok közül választhatnak, elkerülhetik az áremelkedéseket, néhány év múlva pedig jó áron tudják majd továbbértékesíteni autóikat a használt piacon.
Tekintse meg a Toyota cégeknek szóló ajánlatait! >>>